AW: Gran Turismo 6: Sony hält Fahrzeuge für fast 140 Euro für "keine grundsätzlich schlechte Sache"
Jedes einzelne Spiel welches dem Spieler erlaubt Geld auszugeben um Fortschritt zu machen wird dabei früher oder später das Grundspielkonzept manipuliert haben um möglichst viel Geld heraus zu scheffeln (ansonsten macht das System von vorne herein nicht sehr viel Sinn und Publisher/Entwickler sind es oft ihren Aktionären schuldig Gewinne zu maximieren). Je komfortabler Publisher, Entwickler und Spieler mit dem Modell werden, desto größer wird der Unterschied ausfallen.
Dabei wird das Ganze wie mit „DLC“ ablaufen, wenn man zurückschaut gab es anfangs als der Begriff auftaucht so einige Warnungen davor wie sich das entwickelt, aber keiner konnte es so wirklich absehen oder viel mit dem Begriff anfangen und bis zu der Zeit waren was man als „DLC“ benennen könnte eigentlich kostenlose Dinge wie Maps, Waffen, Skins etc. die entweder in Patches mitgeliefert wurden oder als Extras von den Webseiten der Entwickler heruntergeladen werden konnten.
Als ein paar Beispiele:
Trials of the Luremaster für Icewind Dale:
Sorcerer's Place - Heart of Winter: Trials of the Luremaster
In response to some players wanting more game experience from Icewind Dale and Heart of Winter, Black Isle Studios developed a free, downloadable dungeon pack add-on for customers of Heart of Winter. The pack is sized at 72MB, and plugs directly into the game, provided Heart of Winter is installed. This expansion set includes several new monsters, quests, items, areas and portraits, as well as a brand new adventure.
Total Annihilation Downloadable units:
Total Annihilation
Unreal Tournament Bonus Pack:
http://www.gpdownloads.co.nz/dl.dyn/Files/2721.html
Thanks for acquiring the Unreal Tournament Bonus Pack. This pack is our way of saying "Thank you!" to the gamers out there who have supported Epic. This pack should be compatible with previous versions of Unreal Tournament as well as all future versions.
Feel free to distribute this pack online as well as on magazine cover disks.
It is illegal to charge users for this content.
Viele WarCraft III Bonus Maps:
Warcraft III - Maps - Bonus Maps
„Bezahl-DLC“ wurde eigentlich auch von und durch Microsoft speziell Anfang der letzten Konsolengeneratio eingeführt:
Downloadable content - Wikipedia, the free encyclopedia
Davor hatte Microsoft mit „DLC“ in einigen Titeln experimentiert, ich glaub das erste was jemals Bezahl-DLC hatte war Mech Assault von Microsoft für die Xbox in 2002 und als die Xbox 360 herauskam haben Sie sich entschieden das als Hauptkomponente in ihrer Xbox Live Plattform zu integrieren.
Es war ungefähr um die Zeit als Sie sich auch entschieden haben für Sachen wie Online-Spielen mit einer „Xbox Live Gold Membership“ Monatliche Raten von Spielern abzuknöpfen. Zum Glück hat sich das nicht auf dem PC durchgesetzt, weil Sie gegen Steam und andere Spiele und Dienste konkurriert und verloren haben:
Games for Windows Live multiplayer features now free - TechSpot
Dabei haben Sie es Entwicklern vorgeschrieben Geld für Extra-Content zu verlangen, da Sie ein Stück vom Kuchen haben wollten und nicht wollten dass sich ihre Spieler überhaupt erst an „freien“ Content gewöhnen können wie z.B. PC-Spieler, auch haben Sie sogar Geld für Patches von Entwicklern verlangt:
Microsoft Charges $40,000 Per Xbox Patch or Update
Einige Entwickler waren am Anfang auch gegen diese Praktiken, aber wurden mehr oder weniger dazu gezwungen diese zu adoptieren, als Beispiel z.B. Epic Games oder Team 17:
MS doesn’t want you to have cool DLC for free: Gears,Epic, & gamers get screwed - NeoGAF
"But is there something that Microsoft isn't telling us? Could there be significant free content available in the Market place that the company is withholding?
Game Informer spoke with multiple contacts within the industry about the process that publishers and developers have to go through to get their content on Xbox Live Marketplace. We also found out that there is free content that companies want to offer, but Microsoft's mandating that consumers pay for it.
When a publisher has goods it wants to put up for sale, those prices must first be submitted to Microsoft. As part of an agreement with the company, publishers have signed a document that hands over final say to Microsoft regarding Market place pricing. From here, Microsoft takes a look at the market and prices items to maintain a balance among items of similar value.
Game Informer talked to Aron Greenburg, Xbox Live/Xbox 360 group product manager who denied that Microsoft has final say over Market place pricing. "It's ultimately up to the publisher," he told us.
However, according to our sources, it's not up to publishers, and free content is being withheld from consumers under the speculated motive of Microsoft wanting to make gamers accustomed to paying money for goods above and beyond wallpapers. Said one industry insider we talked to, "they want you in the store and they want you buying stuff that is at full price. "We've even been told that the rules of the game may vary depending on how much clout your company has with Microsoft.
Greenberg denied knowledge of any motive to restrict free content, but admitted that the company does indeed adjust download prices. "there may be some situation or unusual case where there's content that's significant in nature and it would make other content look out of line, but I'm not aware of any case where we've told them that they couldn't offer it for free."
Incidentally, the devs of Team 17 said as much on their official forums, though that thread has already been deleted:
Originally Posted by Spadge Team 17 Staff:
We are planning a lot of free content, but ultimately those controls are down to Microsoft because they have a lot of other companies serving downloadable content who wish to protect their 'value' (would be less so, if for example, all our stuff was free).
First pack of DLC will come soon.
Sogar Valve hatte damit zu kämpfen als Sie versucht haben Spielen wie Team Fortress 2 und Left4Dead den gleichen Service zukommen zu lassen wie auf dem PC:
Microsoft Forces Valve to Price Left 4 Dead D - Video Game News, Videos and File Downloads for PC and Console Games at Shacknews.com
The decision to charge for the Xbox 360 version of the upcoming "Crash Course" Left 4 Dead DLC was ultimately made by Microsoft, according to Valve's Chet Faliszek.
"We own our platform, Steam. Microsoft owns their platform. They wanted to make sure there's an economy of value there," said Faliszek to Eurogamer.
The first content release for Left 4 Dead, which included a new Survival mode and extra Versus maps, was free on both platforms. Crash Course, set to include a new campaign for the game, will be free on PC and cost 560 Microsoft Points ($7) on the 360.
"[Microsoft] helped us get the first one out for free," explained Faliszek. "We had the one DLC out for free. And I think... they have to look and say, wow, we're kind of being unfair to everybody else if these guys can do that."
Added Faliszek: "It's not like we're looking at this as, 'Oh my god, we need some money, we're going to charge,' obviously, or we'd do it on the PC. So it's just kind of the way the system works right now."
Valve will also have to put a price on its upcoming Xbox 360 Team Fortress 2 DLC pack.
"On the consoles, they want us to charge money for [DLC], because that's in their model, and our model is very much more to grow the community by giving out free updates," said Valve president Gabe Newell last year. "That's harder for us."
Sie haben es innerhalb der letzten Generation geschafft „DLC“-Praktiken zu etablieren die eigentlich extrem Kundenfeindlich sind (Heutzutage gibt es Dinge wie Pre-Order DLC, Retailer-spezifischen DLC, Plattform-spezifischen DLC, Day-1 DLC, On-Disk DLC, DLC was mit großer Fanfare über ein Jahr vor dem eigentlichen Veröffentlichungsdatum des Spiels angekündigt wird, „Season Passes“ für DLC und noch dreister dann auch DLC die nicht in diesen integriert werden und separat gekauft werden sollen, DLC für Dinge wie Kostüme oder Waffen die früher als Unlocks oder Cheats durchgekommen wären und sogar Teile des Spiels enthalten wie das Ende:
Want The Real Ending To Asura's Wrath? Cough Up $6.99
Es ist sehr selten, dass die Praktik wie Ursprünglich genutzt wird um eigentliche Add-Ons/Expansions herauszubringen und wird so eigentlich nur von ein paar Entwicklern praktiziert.
Nun versuchen Sie dasselbe mit Microtransactions (und es würde mich nicht überraschen wenn nicht ein paar der Entwickler auch dagegen wären, aber die Direktive direkt von Microsoft bekommen haben von denen das Geld kommt) bei den „Next Gen“-Konsolen und es ist ein schleichendes Verfahren wie in der Parabel vom Frosch im kochenden Wasser und enthält viele Schritte bis zum Ziel während sich Leute genehm damit machen. Wenn Sie es erfolgreich durchdrücken können, dann wird man diese Änderungen aber in fast jedem Spiel in 5 Jahren ausmachen können, so wie man es mit „DLC“ heutzutage tun kann.